Kommunikation ger mervärde

Under våren 2011 påbörjades forskningsprojektet Kommunikativt ledarskap vid Mittuniversitet. Målet var att skapa en tydlig definition kring begreppet samt undersöka hur det kan mätas och utvecklas. Nu är det gjort! Forskningsprojektet är avslutat och har gett ut en rapport.

Den definition av kommunikativt ledarskap som rapporten ger är följande:

En kommunikativ ledare engagerar medarbetare i dialog, ger och söker återkoppling, involverar medarbetare i beslutsfattandet, och uppfattas som öppen och närvarande.

Rapporten definierar även fyra centrala kommunikativa beteenden hos ledare:

Strukturera
innebär att tydliggöra mål och förväntningar, definiera uppgifter, planera samt fördela uppgifter, rekrytera och skapa mening.

Utveckla
innebär att coacha och träna, ge återkoppling på resultat, lösa problem och uppmuntra självstyrning.

Interagera
innebär att skapa öppenhet, stödja samt lösa konflikter.

Representera
innebär att företräda gruppen, enheten eller organisationen, bevaka omgivningen, nätverka och skapa resurser.

Vad menar jag med mervärde?
För mig visar det på att det vi benämner som kommunikativt ledarskap inte handlar om kommunikation. Inte egentligen. Det handlar inte (bara) om hur ledare kommunicerar med sina medarbetare. Det handlar om ett förhållningssätt som ledare. ”Uppmuntra självstyrning” t.ex. är ett förhållningssätt, att man vill ha självgående medarbetare. HUR man uppmuntrar självstyrning är kommunikation. Kommunikation är ett sätt att utöva ledarskap. Men så är det, kommunikation har i sig inget egenvärde, det måste kopplas ihop med något annat. Därför är till exempel kommunikativt ledarskap i grund och botten en utvecklingsfråga för HR, där kommunikation är en stödjande funktion. Jag vet att många av mina kollegor i kommunikationsbranschen inte riktigt vill se det så. Men jag gör det.

Kommunikation för mig är som chokladsåsen på toppen av glassen. Vaniljglass i sig är gott – men med chokladsås på, och kanske några maränger, lite banan och att inte förglömma grädden. Då händer det något. Oj oj oj, vad bra. Vad gott. Då har man marängsviss. Det är kommunikation för mig. Det ger det där extra, det ger en annan dimension. Men utan grunden, utan glassen, hade det inte varit något mer än ett par spretiga ingredienser. Det är glassen som håller ihop det. Kommunikation har inget egenvärde men ger ett enormt mervärde.

Som kommunikatör ser jag därför det aldrig som min roll att vara ”piloten” – det är verksamheten som styr. Men som co-pilot kan jag som kommunikatör hjälpa till att skapa mervärde.

Vill du läsa rapporten om Kommunikativt ledarskap? Klicka här.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Post Navigation

%d bloggers like this: