Om varför gamification och kommunikation hör ihop

När jag tidigare skrivit om kommunikation har jag pratat om att jag gärna ser kommunikatörens roll som en ”förändringsfaciliterare”. För det mesta är målet med kommunikationsinsatser någon form av beteendeförändring. Marknadsföring, kampanjer, organisationsförändringar, visionsarbete, värdegrundsarbete – kommunikatörens roll i sådana ”projekt” handlar om att trigga någon form av önskat beteende hos en specifik målgrupp. Gamification har en ypperlig förmåga att trigga beteendeförändringar. Alltså borde kommunikation och gamification vara som gjorde för varann!

Vad är gamification?
Gamification innebär att man använder spelelement för att skapa engagemang, motivation och beteendeförändring. Spelaren triggas att fortsätta och/eller åstadkomma något genom att samla poäng, få ökad status eller andra belöningssystem.

Spelelementen innehåller samma triggers som är förknippade med instrumentell inlärning där önskade beteende förstärks och belönas. Så egentligen är det inget nytt. Bara ett nytt sätt att utforma det på.

what-is-gamification

Gamification+kommunikation
Använder man gamification som en del av kommunikationen får man även bonuseffekter så som interaktion och aktiv informations- och kunskapsinhämtning istället för passiv sådan. Inlärnings- och förändringsprocessen ser olika ut för oss alla. Men idag erbjuder de flesta informationskanaler endast möjligheter till passiv informations- och kunskapsinhämtning (främst att ta till sig något genom att endast läsa en text). Detta passar vissa perfekt. För andra kan det vara bättre med aktiv informations- och kunskapsinhämtning. Detta kan gamificiation erbjuda. Ett exempel på det är spelet “Med rätt att vara öppen” som min kollega Åsa Olsson tagit fram. Istället för att bara passivt läsa om vad som gäller kring offentlighet och sekretess, kan Malmö stads medarbetare göra ett quiz och själv behöva ta ställning och tänka under tiden de inhämtar informationen.

Ett roligt verktyg
Jag är förvånad att jag inte ser mer spelelement inom kommunikation. För visst är gamification ett lysande verktyg för kommunikatörer? Det har ju även fördelen av att det gör kommunikation liiiiiiite roligare 😉 Fast egentligen kanske det är så enkelt som en resurs och kostnadsfråga?

Leave a Reply

Post Navigation

%d bloggers like this: