Rekrytering i sociala medier

Just nu arbetar jag tillsammans med ett par kollegor från vår HR strategiska avdelning med att ta fram en strategi för employer branding i sociala medier. Fast det var inte där vi tog avstamp. Vi började diskutera hur vi kan använda oss av sociala medier i rekryteringssyfte.

Kan vi /ska vi /bör vi annonsera i sociala medier? Vi försökte slå ihop våra kloka huvud, de med utgångspunkten i rekryteringsprocessen och jag i sociala medier. Vi insåg snart att scope:t var större än bara rekrytering i sociala medier – vi måste tänka helheten – vi måste tänka employer branding.

Undersökningar visar att jobbsökande är mer aktiva i sociala medier än den genomsnittliga internetanvändaren. 70% av dem använder Facebook dagligen, medan 40% av Linkedin-användarna och 33% av Twitter-användarna kollar sin profil dagligen. De delar med sig av sina intressen och erfarenheter, håller utkik efter vänner och vad som händer i världen, men även för att hitta jobb och bygga sitt personliga varumärke. När de söker jobb fokuserar de främst på att förtydliga för företag att de står till arbetsmarknadens förfogande. Dessutom upplever de att de kan presentera en bredare och mer engagerad bild av sig själva till företagen via sociala medier jämfört med ett CV.

Innebär det att jobbannonsering i sociala medier inte är så framgångsrikt? I sociala medier förväntar man sig som jobbsökande att bli hittad – vi pratar nån form av headhunting? Enligt undersökningen så är responsen inte så hög på jobbannonser i sociala medier. Flera företag återkoppla dock en mer positiv erfarenhet av headhunting via sociala medier. Det ställer nya och andra krav på rekryteringsprocessen. Det ställer krav på att vi utifrån ett employer branding perspektiv arbetar med relationsmarknadsföring i sociala medier.

Än så länge är det få företag som lägger någon större kraft och budget på rekrytering via sociala medier. Sociala medier är ett komplement till övriga rekryteringskanaler. Men sociala medier skapar en möjlighet att bredda räckvidden och optimera rekryteringskampanjen. Det bygger även företagets image. Hälften av de jobbsökande kontrollerar företagskommunikationen i sociala medier innan de söker ett jobb.

Sociala medier är inte en rekryteringskanal likt andra. Dess främsta syfte bör vara employer branding – att användas för att kommunicera med arbetssökande och för att skapa ett nätverk med kandidater, samt att locka kandidater till befintliga karriärsidor. Och det är inte för alla yrkeskategorier som sociala medier är rätt kanal för rekrytering. Idag är det främst tjänstemän som använder sig av sociala medier när de söker jobb. Det är därför det är viktigt att ha en strategi och en handlingsplan för employer branding arbetet i sociala medier.

Rekrytering-i-sociala-medier-2013-fakta-eller-hype-10

Bild: Från StepStones rapport om rekrytering i sociala medier – bra eller bara en hype?

Leave a Reply

Post Navigation

%d bloggers like this: