Är du där målgruppen är?

Stiftelsen för internetinfrastruktur (som ansvarar för och utvecklar Sveriges toppdomän .SE) kom i dagarna ut med statistik angående svenskarnas användning av sociala medier. Varför är detta intressant? Jag som har en viss passion för sociala medier tycker givetvis detta är fantastiskt intressant på många sätt. Men jag vill även sticka ut hakan och säga att detta är av intresse för alla kommunikatörer. För det handlar om målgrupper. Var befinner sig våra målgrupper och hur ser deras vanor ut? Som kommunikatörer vet vi att det är A och O att känna och ha kunskap om våra målgrupper för att kunna nå ut.

anvandning_sociala_medier_2013

Facebook är fortfarande populärast bland svenskarna – 66% av internetanvändarna befinner sig där. Facebook har en bra spridning över ett stort åldersspann. Dock minskar den dagliga användningen av Facebook bland dem yngre medan det ökar något bland dem äldre. Twitter och Instagram ökar kraftigt bland svenskarna.

Kvinnor använder Instagram mer än män, medan på Facebook och Twitter är skillnaderna inte lika markanta. Unga (12-25 år) tillbringar en tredjedel av sin internettid (drygt 4 h/veckan) på sociala nätverk, äldre endast ungefär en timme mindre.

Du känner målgruppen, du vet var de befinner sig…

…kan du kanalerna? Jag tycker det är relevant att fråga sig om det går att vara kommunikatör idag och inte befinna sig i sociala medier. Vi måste vara där målgruppen är. Och vi måste göra det bra. Sociala medier är inte något vi endast använder på vår fritid en halvtimme om dagen för att hålla kontakt med vännerna. Det är en viktig del i vår kommunikationsplanering. Och det är en viktig del i vår omvärldsbevakning. Det pratas om oss i sociala medier. Har vi råd att inte lyssna?

Sociala medier är ingen specialistkunskap. Det är en baskunskap som kommunikatör. Vågar jag sticka ut hakan och påstå det? Vad tycker du? I USA börjar det bli allt vanligare att jobbannonser för kommunikationsyrken innehåller ett minimumkrav på ett Klout-score om 50*. Kommer det inom en snar framtid dyka upp i Europa och Sverige?

Läs .SE’s statistik om svenskarnas användning av sociala medier

*Klout är en tjänst som använder statistik och analyser från sociala medietjänster för att rangordna dess användare enligt vilken påverkan de har i sociala medier. Detta mäts via “Klout Score”, som är ett numeriskt värde mellan 1 och 100. Vid bestämning av en användares poäng, mäter Klout storleken på användarens sociala medienätverk och korrelerar det innehåll som användaren skapat och mäter hur andra användare interagera med innehållet.

Leave a Reply

Post Navigation

%d bloggers like this: