Vad kommer efter Facebook?

Facebook har meddelat att de från och med december 2013 kommer börja strypa företags och organisationers ”organic reach”. ”Organic reach” innebär att företag kan nå ut genom att skaffa sig följare – ju mer följarna sedan interagerar med företaget/ organisationens inlägg (kommenterar, gillar, delar etc) ju större räckvidd får inläggen. Företag/organisationer har alltså tidigare fått räckvidd på samma premisser som privatpersoner på Facebook.

Nu vill alltså Facebook istället få företag och organisationer att köpa räckvidd. Detta är ingen oväntad, förvånande eller ologisk utveckling. Likt inom andra medier så förväntas företag betala för sin annonsering. Att vi måste betala för annonsering i traditionella medier tar vi för givet. Att det skulle bli så inom relations-marknadsföring när det väl var ett etablerat område är inget som förvånar.

Kommer företagen lämna Facebook? Vad blir nästa stora kanal?

Nej, jag tror inte företagen kommer lämna Facebook. Visst, de kommer knorra över att behöva betala. Men vad har de för val? Annonsering har kostat i alla tider, och företag och organisationer annonserar där målgruppen finns. Än så länge är Facebook oslagbart som socialt media vad det gäller användare – 5,2 miljoner konto i Sverige. Det är en stor målgrupp.

Jag tror visst att Facebook någon gång kommer ersättas av något annat. Men jag är övertygad om att det inte kommer att bero på om företag väljer att annonsera/ köpa räckvidd på Facebook eller inte. Det kommer bero på om användarna väljer en annan tjänst och lämnar Facebook. Det finns andra sociala kanaler på stark framväxt och vilken kanal man föredrar är subjekt tyckande.

Målgruppen styr

I vårt informationstäta samhälle så väljer många med omsorg vilka medier de föredrar att använda – papperstidningen vid frukostbordet, Twitter i telefonen på tåget, Sydis i paddan på morgonfikan på jobbet, Facebook vid datorn över en kopp kaffe, TV-nyheterna på kvällskvisten etc. Vissa väljer allt. Vissa bara ett par olika medier. För vissa är Sydsvenskan den kanal som är absolut viktigast och ens primära kanal, medan andra inte läser Sydsvenskan alls och har Twitter som sin primära kanal för att inhämta nyheter.

Att arbeta med kommunikation innebär att nå våra målgrupper, och för att göra det måste vi befinna oss där målgrupperna finns. Idag finns inte en given kanal som är viktigare än alla andra. Det är inte naturligt för alla att läsa tidningen på morgonen längre eller titta på TV på kvällen. Vi måste vara beredda att lägga tid och pengar på ett bredare spektra på av kanaler för att nå våra målgrupper. Och vi måste vara beredda på att vara flexibla.

Leave a Reply

Post Navigation

%d bloggers like this: