Hur får man en organisation att anamma ett nytt media?

Sociala medier ger organisationer, företag, offentliga myndigheter m.fl. möjligheten att på ett enkelt sätt bygga upp en relation med sin kunder, medborgare m.fl. Det blir ytterligare en två-vägskommunikationskanal – precis som telefon och e-post. Fast det häftiga är att man samtidigt kan arbeta med en öppenhet och transparens till många; kommunikationen är inte begränsad till två individer. Det innebär att man kan låta kunderna och medborgarna få en daglig inblick i verksamheten. Detta är framförallt intressant som offentlig myndighet; när man ändå lyder under offentlighetsprincipen – varför vänta på att bli tillfrågad? Öppna upp och visa direkt! Hur används skattepengarna – varje dag – för att ge service till medborgarna?

Men detta innebär att i en kommun som Malmö stad t.ex., med över 21 000 medarbetare, 400 olika yrkeskategorier, verksamhetsområden som spänner sig över vård och omsorg, skola och barnomsorg, kultur och nöje, fritid och idrott, social- och familjefrågor, stadsutveckling, infrastruktur, miljö och hållbarhet m.m. kan det inte var en handfull kommunikatörer som rattar sociala medier för kommunens räkning. För vad ger det för inblick i verksamheten? Inte så stor ska jag säga. Och möjligheten för dig att få ett snabbt svar på dina frågor? Inte heller så stor, för chansen att ett par individer sitter på all kunskap i en så stor och bred organisation är inte så sannolik. Inte ens på förvaltningsnivå, där medarbetarna kanske “bara” är ett par tusen och verksamheten något snävare, är det fortfarande en något övermäktig uppgift.

Jag säger inte att en kommunikatör inte kan göra ett sjutusans jobb med att ratta konto i sociala medier. Utan det jag egentligen vill säga är; om du följer t.ex. ett av kommunens biblioteks konto på Facebook eller ett av muséernas konto på Twitter – visst är det väl mer intressant om dem som jobbar där, är dem som skriver och finns tillgängliga att svara? Det är inblick i verksamheten. Det är transparens och tillgänglighet.

Men det innebär att precis som när alla kommunens medarbetare för si så där 15 år sen fick lära sig hantera e-post som en daglig ordinarie arbetsuppgift och gängse kanal för kommunikation i yrkesrollen, så börjar det bli dags att lära sig hantera sociala medier på liknande sätt för större delen av medarbetarna. Det är en rätt stor utmaning – och hur får vi den tillstånd?

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Post Navigation

%d bloggers like this: